Ondernemen met Samensturing deel 1 Wat is mijn bestemming?

Dat je met Samensturing je organisatie succesvol kunt veranderen, weten veel mensen wel. Maar wist je ook dat inmiddels heel wat mensen, die onze opleidingen hebben gevolgd zijn gaan ondernemen met Samensturing, hun droombaan hebben gevonden of op een andere manier op hun bestemming zijn gekomen? We zeggen niet voor niets: Samensturing brengt mensen en organisaties (terug) naar hun bestemming! Dit jaar gaan we deze dienstverlening op dit gebied uitbreiden en als introductie vind je daarom de komende weken op onze website een blogserie over Ondernemen met Samensturing. Deze week deel 1 Wat is mijn bestemming?
Meer weten over Ondernemen met Samensturing? Meld je nu aan voor het gratis webinar op 27 januari om 16.00u.!
Binnenkort start onze bekende en gewaardeerde opleiding tot specialist Samensturing weer! Mis je plek niet en schrijf je hier in.
Wil je je eerst beter oriënteren op Samensturing en hoe het past bij jou en je ambities? Dan is de oriëntatietraining iets voor jou, die vind je hier.
Onvrede als brandstof
Misschien herken je wel het zeurende gevoel dat er toch meer moet zijn, dat het toch beter moet kunnen dan wat je elke dag om je heen ziet. Of maak je je geweldig boos om onrecht dat je ziet in organisaties of samenleving, zoals het ontbreken van de menselijke maat of de wijze waarop mensen (of leiders) met elkaar of de natuur omgaan. De eerste vraag is altijd: wat doe je met die onvrede? Blijf je klagen of ga je onderzoeken wat jij binnen jouw cirkel van invloed kunt doen om de situatie te veranderen?
Een idee geboren
Ineens weet je het: dit is de manier waarop je de wereld beter kunt maken! Maar dan? Wie ziet jou en wie gaat aan de slag met jouw idee? Daarvoor zul je nog een aantal vervolgstappen moeten zetten. Vervolgstappen die gaan over het heel eerlijk kijken naar jezelf en naar de bruikbaarheid van je idee. Welk probleem ga je ermee oplossen? Wie ervaart dat probleem? Wat heeft hij of zij van jouw nodig om het op te lossen? En is dat ook datgene waar jij goed in bent en waar je energie van krijgt?
Purpose & picture
Een heldere mission statement bestaat op zijn minst uit purpose & picture, op organisatieniveau ook wel missie en visie genoemd. Visie, of picture, staat voor het ideaalbeeld wat je voor ogen hebt. Wat wil je realiseren? Zorg dat je dit zo goed mogelijk kunt visualiseren. Zie het voor je. En ja, die visie mag best een tikje ambitieus lijken! Want in jouw missie, jouw purpose, ga jij beschrijven hoe jij dat droombeeld gaat realiseren. En daarbij is het essentieel dat jij niet blijft denken in plannen en concepten, niet blijft rondkijken naar hoe anderen het doen, maar op zoek gaat naar jouw purpose, jouw bestaansrecht als ondernemer! Wat maakt jou als ondernemer en als mens uniek? Dat betekent je talenten en drijfveren goed kennen. En heel vaak zijn het juist ook de belangrijke, soms niet zo fijne momenten in je leven, die je gevormd hebben tot wie je nu bent en waardoor je de kracht hebt ontwikkeld die je nu kunt gaan inzetten!
Ikigai
Het punt waar alles samen komt, wordt ook wel Ikigai genoemd, een concept dat we al een aantal jaren gebruiken in onze trainingen. Ikigai betekent op zoek naar het punt waar de volgende 4 dingen samenkomen:
- Waar je van houdt
- Waar je goed in bent
- Wat de wereld nodig heeft
- Waar je geld mee kunt verdienen
Als je bij dit punt kunt komen, ben je hard op weg een idee te krijgen van jouw bestemming. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Meld je dan aan voor onze oriëntatietraining, waar we met deze en andere concepten aan de slag gaan, en je na twee dagen naar huis gaat met jouw unieke waardepropositie!
Volgende week in deze blogserie gaan we aan de slag met een ander uitdagend thema dat hier logisch op volgt:
- Keuzes maken en risico’s nemen! De uitdaging voor elke ondernemer en noodzakelijk om succesvol te worden met jouw propositie.