Walk the talk manager, eigenaarschap begint bij jou!

high-five_*_ > Walk the talk manager, eigenaarschap begint bij jou! | Saminc

Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen opdracht. Hierop kunnen reflecteren en jezelf steeds verbeteren. Dat is eigenaarschap. Natuurlijk doe jij dat. Je bent niet voor niets leidinggevende geworden. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers eigenaarschap tonen? Ik ben als manager in de ouderenzorg door schade en schande wijs geworden. Zo zit ik in elkaar. Doen! Fouten maken. Leren. Beter doen. Af en toe is het echter goed om stil te staan bij wat je eigenlijk doet als manager om eigenaarschap te creëren onder medewerkers. Neem je zelf wel eigenaarschap? Geef je dan altijd het goede voorbeeld? Als consultant help ik tegenwoordig managementteams graag op weg met de volgende aandachtspunten:

1. Wees helder met betrekking tot de missie en de resultaten die gehaald moeten worden.

Als ik aan medewerkers vraag wat de missie is, krijg ik veel verschillende antwoorden. Als ik hen vraag voor welke resultaten zij verantwoordelijk zijn, weet men het niet precies. De leidinggevende is er echter van overtuigd dat hij heel erg helder is geweest in zijn boodschap. Wat gaat er dan mis? Het is heel belangrijk om goed na te denken hoe je de boodschap presenteert. Storytelling helpt daarbij. Vertel een verhaal, die iedereen kan vertalen naar zijn eigen persoonlijke opdracht. Ga in dialoog met je medewerkers in plaats van het houden van een monoloog.

2. Wees helder over het kader.

Met andere woorden: wat is de regelruimte van je medewerkers? Denk hier heel goed over na voordat je een beweging naar meer eigenaarschap wilt gaan inzetten. Ik heb teveel zelfsturende teams zien zwemmen omdat er geen duidelijk kader was. Mensen voelen zich daar onveilig bij. Hoe duidelijker het kader, hoe meer medewerkers de ruimte binnen dat kader nemen.

3. Behandel de ander zoals de ander behandeld wil worden

Eigenaarschap gaat vooral over het hoe. Niet zozeer over het wat. Plannen op papier en cijfers zijn belangrijk, maar het is niet voldoende voor eigenaarschap. Het is een kunst mensen het gevoel te geven welkom te zijn. De tranen schieten mij in de ogen als ik zie hoe medewerkers met passie voor de zorg jaar in jaar uit alles geven en dan opgebrand raken omdat ze simpelweg niet gezien of gehoord worden. Heb je oprechte aandacht voor elkaar? Hoe gaat het met jou? Wat maakt dat jij wel of geen eigenaarschap ervaart? Is er aandacht voor jouw kwaliteiten? Verwelkomen begint bij jezelf. Durf je jezelf écht met je medewerkers te verbinden als leidinggevende?

4. Het is altijd maatwerk

Met maatwerk bedoel ik dat je altijd de unieke kwaliteiten van je medewerker koestert. Samen op zoek naar de taken die gedaan moeten worden en de kwaliteiten die ervoor nodig zijn. Met maatwerk leveren bedoel ik ook dat je steeds de balans zoekt in sturen op kaders enerzijds en ruimte geven voor eigen invulling anderzijds. Verder gaat niet ieder teamlid of elk team even snel als het andere teamlid of andere team. Dat geeft niets. Soms zit een team nog heel erg in de weerstand. Door aandacht te geven aan de kwaliteiten van mensen, heb ik juist zo’n team koploper en aanjager van de verandering zien worden. Zij voelden zich nu verbonden met de gezamenlijke doelstellingen.

5. Laat los en geef ruimte voor eigenaarschap

Geef je medewerkers ook écht de verantwoordelijkheid, die binnen de kaders zijn afgesproken. Ik zie het regelmatig gebeuren dat een leidinggevende onmiddellijk ingrijpt als het niet helemaal loopt of als er iets gebeurt dat niet volgens protocol gaat. Dat is funest voor het vertrouwen. Ik heb hele teams terug zien schieten in de afwachtstand met de armen over elkaar. “Ga jij het maar weer lekker zelf doen”, denken ze dan. Schiet niet gelijk in de controle als er iets mis gaat. Fouten maken mag. Stop met het problemen oplossen van de ander. Maar toon dienend leiderschap en geef medewerkers het vertrouwen dat zij het kunnen.

6. Blijf er over praten

Feedback, feedback en feedback. Als mensen het nog niet kunnen, wordt het tijd dat ze het heel snel leren. Het is heel normaal dat in de drukte, hectiek en dagelijkse beslommeringen mensen terugvallen in oude gewoontes. Als je elkaar hier niet op kunt aanspreken, geef je het signaal af dat het prima is om geen verantwoordelijkheid te nemen of dat het oké is dat je je geen eigenaar voelt van het probleem. Het is lastig in het begin, maar als je hier zelf het goede voorbeeld in geeft, wordt het cultuur. De kracht zit hem in het consequent geven van die feedback.

7. Volg op en geef complimenten

Eigenaarschap. Dat is iets wat je neemt. Net als verantwoordelijkheid. Het is een keuze. Dat vraagt tijd. Stimuleer mensen die eigenaarschap nemen voor prestaties en ontwikkeling. Geef vooral aandacht aan deze mensen. Geef weinig aandacht aan negatieve mensen. Wees nieuwsgierig naar het proces en de resultaten en laat zien dat je de inspanning waardeert en dat je het belangrijk vindt. Laat zien dat je in je medewerkers gelooft.

8. Practise what you preach

Dit is de belangrijkste. Jij bent het grote voorbeeld voor al je medewerkers. Er wordt op jouw gelet. Jij bent de leider. Vertel hen wat je doet, waar je mee bezig bent, wat jij belangrijk vindt, welke toekomst je ziet. Durf jij je hierbij kwetsbaar op te stellen? Ik heb leiders prachtige verhalen horen vertellen, maar zag hen in de praktijk bijna het tegenovergestelde doen. Je valt dan heel snel door de mand. De teleurstelling en frustratie bij je medewerkers is groot. Oké, kan een keer gebeuren. Fouten maken, mag. Bied excuses aan. Walk the talk!

Veel succes met de eerste stap naar Samensturing!


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Blogger

In mijn loopbaan als manager in de Horeca én de Ouderenzorg werkte ik veelal aan het creëren van eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid. In de praktijk heb ik ervaren wat wel en wat niet werkt. Samensturing is voor mij de unieke vertaling van hoe het wél werkt. Vooral door het voeren van de dialoog, door dienend en verbindend leiderschap te tonen en door zoveel mogelijk mensen te betrekken bij verandering, boekte ik duurzaam resultaat. Mijn grootste kracht ligt in het scherp krijgen van de gezamenlijke droom en het vertalen van die droom naar doelen, acties en gedrag. Met mijn achtergrond als natuurgeneeskundig therapeut denk en handel ik vanuit een holistisch mensbeeld. In mijn Horecatijd heb ik gastvrijheid en “je welkom voelen” tot in de finesses ervaren en meegenomen naar mijn functies of rollen in de Ouderenzorg.

Ik ben een geboren netwerker die SAMEN met hoofdletters schrijft, gaat voor duurzaam resultaat, die graag het initiatief neemt, die de cliënt altijd centraal stelt en werkt op basis van vertrouwen. Graag zet ik mijn ervaring en expertise in ten behoeve van:
• organisatieontwikkeling binnen zorg en welzijn
• het versterken van hostmanship (mensen het gevoel geven dat zij welkom zijn)
• het versterken van het zelfsturend vermogen van medewerkers en teams
• het verbeteren van processen binnen zorg en welzijn

Ik ben inzetbaar in de rol van adviseur, projectleider, kwartiermaker of interim manager.

Door mijn persoonlijke aanpak breng ik naast de gewenste verandering ook werkplezier, humor en inspiratie mee.


Discuss dit artikel

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

Log In or Registreer

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze Saminc Update (nieuwsbrief) en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom Samensturing