De kracht van Samensturing

 > De kracht van Samensturing | Saminc

Een praktijkverhaal uit de Horeca

Het concept

De kracht van Samensturing heb ik op meerdere plekken in verschillende rollen mogen ervaren. Een mooie leerervaring als restaurantmanager had ik in “the Amsterdam brasserie and brewpub”, hartje Toronto. Een naam- en landgenoot had het geniale idee een oude fabriek om te bouwen tot restaurant en bar met eigen bierbrouwerij in de kelder. Hij vroeg mij of ik een concept kon ontwikkelen en een “dreamteam” wilde bouwen voor de bar en het restaurant. Mensen stonden in de rij voor de bar om een biertje te drinken en om in het restaurant een hapje te gaan eten. We werkten in de bediening samen met gesjeesde acteurs en hoog opgeleide mensen, die niet direct een baan in hun eigen sector konden vinden. Verder werkten in het restaurant busboys (afruimjongens) en students (leerlingen). Aan mij de taak om van het zooitje ongeregeld een “dreamteam” te maken.

Ben jij consultant en wil je leren werken vanuit de principes van Samensturing? Heb je idealen en waardevolle ideeën die je met Samensturing wilt verwezenlijken? Durf je eerlijk naar jezelf te kijken en te werken aan je transformationeel leiderschap? Dan zijn onze opleidingen iets voor jou! Schrijf je in voor de practitioneropleiding of onderzoek eerst de match tussen onze principes en jouw kernexpertise in onze oriëntatietweedaagse.  

Of misschien ben je aanjager van verandering in je eigen organisatie, bijvoorbeeld in een rol als manager of adviseur. Volg dan onze basistraining Samensturing, waarmee je een stevig fundament legt voor het uitdragen en verwezenlijken van je verandervisie.    

Alleen ga je sneller…

Als restaurantmanager draaide ik mee in de bediening. Je geeft het goede voorbeeld en tegelijkertijd wil je voorkomen dat gasten te lang moeten wachten. Bij grote drukte loopt je soms in de valkuil alles alleen te gaan doen, want als je dan eerst nog moet uitleggen wat er moet gebeuren, wordt de gast ontevreden. Voordat ik het wist, was ik alles zelf aan het doen. Badend in het zweet zocht ik naar versterking. Bij de leveranciersingang stond buiten een groepje collega’s te roken. “Everything under control?”, vroegen ze. “Now breaks my wooden shoe!”, barstte ik uit in gebrekkig Engels. “I work myself in the sweat and you smoke yourselves dizzy here?!”

Vertel het me. Dan zal ik het vergeten

“Hey, Rollup”! (zo noemden ze me daar. Ik was nog héél slank in die tijd. Een Rollup is een bestekje gerold in een servet). “Relax, man! We can help! Just tell us what to do”.
De volgende dagen vertelde ik iedereen precies wat ze moesten doen en ik controleerde als een politieagent of ze het ook wel goed deden. Maar zodra ze even geen instructie kregen, gingen ze weer……ja, goed geraden, roken!

Laat het me zien. Dan zal ik het onthouden

Na een tijdje besloot ik het helemaal anders aan te gaan pakken. Zo zou het nooit een “ dreamteam” worden. Ik greep terug op mijn werkervaring in gerenommeerde hotels en restaurants in Nederland, waar ik veelal werkte met topteams. “Hoe deden we dat toen?”, vroeg ik me af.

TEAM staat voor: “Together Everyone Achieves More”, las ik ergens. “Mooie titel voor een volgend werkoverleg”, dacht ik. We zijn begonnen met het vertalen van de missie en kernwaarden naar concreet gedrag. We organiseerden dialoogsessies met alle teams. Welk gevoel willen we achterlaten bij de gast? Wat doen we om gasten dat gevoel te geven? Hier maakten we hele concrete afspraken over en spraken af dat we elkaar hier op aan zouden spreken. We lieten elkaar zien hoe we het deden. In de volgende besprekingen vertelden we elkaar de succesverhalen, verdeelden we de verantwoordelijkheden en namen we tijd voor elkaar, zodat we elkaar goed leerden kennen. Hoe konden we elkaar versterken? We leerden gebruik te maken van elkaars vaardigheden en maakten afspraken over hoe we met elkaar om zouden gaan. Dit had onmiddellijk zijn weerslag op de beleving van de klant. De klant zag en voelde dat de collega’s er plezier in hadden.

Laat het me ervaren. Dan zal ik het me eigen maken

Door het gewoon te doen en elke dag opnieuw van elkaar te leren, ging het leven. Op een dag besloot het team om klanten een optimale beleving te bezorgen door er een show van te maken. Rollen en taken werden verdeeld. De een was goed in het uitserveren, de ander in verkopen en weer een ander in het entertainen. Ook de busboys en de students deden uiteraard mee en kregen een gelijkwaardige stem en rol in het geheel. De energie stak ik niet langer in het “zelf maar doen”, maar in het ontwikkelen van een team. Een team waarvan de leden al vrij snel eigenaarschap en een gedeelde verantwoordelijkheid voelden om er een succes van te maken.

…Samen kom je verder

Een groep mensen die wachtten op instructie, was veranderd in een team, die niet alleen de verantwoordelijkheid namen om er een succes van te maken, maar er zelfs voor kozen er een show van te maken. Het was ons gelukt de missie te vertalen naar een gezamenlijke droom. Door samen de gastreis te maken, lukte het ons het gevoel dat we onze gasten wilden geven te vertalen naar concreet gedrag. Door elkaar dagelijks te inspireren met verhalen over hoe we het hadden aangepakt, hielden we de droom levend. Door er een show van te maken, had het team er plezier in. Gasten werden volkomen verrast door de performance van het team. Het “dreamteam” was geboren. Het werd al snel een groot succes. Aan de bar van wel 50 meter lang, stonden vier rijen dik mensen met elkaar te praten en te genieten van eigen gebrouwd bier. Het restaurant zat op goede dagen vier keer vol. Het werd vanwege het unieke concept, maar vooral door de performance van het dreamteam “the place to be”.

Photo by Ethan Hu on Unsplash


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Roel Wieringa > De kracht van Samensturing | Saminc

Functie: Practitioner
Kernexpertise: Ouderenzorg
Volg mij:

Geschreven door
Blogger

Mijn droom is een gastvrije wereld met oprechte aandacht, vertrouwen en respect voor elkaar

Mijn carrière is ooit begonnen in de Horeca. In een vijfsterren hotel mocht ik het vak leren. Daar leerde ik wat welkom betekende, daar leerde ik WOW momenten creëren, verrassen door net iets meer te doen dan men verwacht en elke dag verbeteren. Persoonlijke aandacht! Daar ging het om in essentie. Iedereen kon de visie en de missie van het hotel dromen. Elke dag vertelden we elkaar in een staand overleg wat je persoonlijke bijdrage was om de missie te doen slagen en hoe je het vandaag nog beter ging doen dan gisteren. Hard werken én veel lol samen. Die ervaring heb ik tot in de finesses verder uitgewerkt en meegenomen naar de zorg.

Mijn hart heb ik verpand aan de ouderenzorg. Een gelukkige oude dag door persoonlijke aandacht, zorg op maat en kwaliteit van leven. Daar wil ik graag bij helpen. Mijn drijfveer is mensen met hun kwaliteiten verbinden aan de gezamenlijke doelen. Mensen en partijen goed laten samen werken. Ruim 20 jaar help ik zorgorganisaties bij organisatieontwikkeling. Het begint bij een gezamenlijke droom! Samen met u maak ik de klantreis. Welke waarden zijn belangrijk? Welke kaders spreek je af? Samen ontwikkelen in een constante dialoog met elkaar, samen doen én van elkaar leren. Met als resultaat meer werkplezier, nauwelijks verzuim en een tevreden klant. Als dat lukt ben je als organisatie écht onderscheidend. Daar komen graag nieuwe medewerkers op af, die je vanaf de eerste dag met een goed onboarding programma welkom kunt heten.

In mijn loopbaan als manager in de Horeca én de Ouderenzorg werkte ik veelal aan het creëren van eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid. In de praktijk heb ik ervaren wat wel en wat niet werkt. Samensturing is voor mij de unieke vertaling van hoe het wél werkt. Vooral door het voeren van de dialoog, door dienend en verbindend leiderschap te tonen en door zoveel mogelijk mensen te betrekken bij verandering. Mijn grootste kracht ligt in het scherp krijgen van de gezamenlijke droom en het vertalen van die droom naar doelen, acties en gedrag. Ik ben een geboren netwerker die SAMEN met hoofdletters schrijft, gaat voor duurzaam resultaat, die graag het initiatief neemt, die de cliënt altijd centraal stelt en werkt op basis van vertrouwen. Graag zet ik mijn ervaring en expertise in ten behoeve van:

• organisatieontwikkeling binnen zorg en welzijn (van zelfsturing naar samensturing)

• leiderschapsontwikkeling

• het versterken van autonome medewerkers en teams

• het verbeteren van processen binnen zorg en welzijn

Ik ben inzetbaar in de rol van coach, adviseur, projectleider, kwartiermaker of interim manager.

Door mijn persoonlijke aanpak breng ik naast de gewenste verandering ook werkplezier, humor en inspiratie mee.

Ben jij consultant en wil je leren werken vanuit de principes van Samensturing? Heb je idealen en waardevolle ideeën die je met Samensturing wilt verwezenlijken? Durf je eerlijk naar jezelf te kijken en te werken aan je transformationeel leiderschap? Dan zijn onze opleidingen iets voor jou! Schrijf je in voor de practitioneropleiding of onderzoek eerst de match tussen onze principes en jouw kernexpertise in onze oriëntatietweedaagse.  

Of misschien ben je aanjager van verandering in je eigen organisatie, bijvoorbeeld in een rol als manager of adviseur. Volg dan onze basistraining Samensturing, waarmee je een stevig fundament legt voor het uitdragen en verwezenlijken van je verandervisie.    


Discuss dit artikel

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

Log In or Registreer

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?

Niets meer missen?
Schrijf je nu in voor onze Saminc Update (nieuwsbrief) en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom Samensturing
Afmelden is eenvoudig en kan altijd.